Un personaj cît o epocă

Mă delectez serile astea cu o nouă descoperire: romanul Ion Sîntu de Ion Marin Sadoveanu.

Personajul Iancu Urmatecu reprezintă o întreagă epocă.
Bucureştiul, Iaşul şi Parisul sînt puse în nişte contexte foarte faine.
Descrierile ung sufletul, pentru că adjectivele nu sînt pretenţioase, nu sînt preţioase, ci doar puse la locul lor.

E un roman la locul lui, aş putea spune. Am dat de un fragment din el în "România Literară" de la 1932 şi m-am dus direct la împrumut să iau cartea. Nu mai fusese citită de ceva ani, drept dovadă, nici cod de bare nu avea. Mi-ar plăcea o reeditare a ei, plus că ar prinde ceva dragoste, decenţă şi spirit întreprinzător printre toate rafturile noastre.

Interesant e că acolo am descoperit primele încercări a ceea ce am numi azi "impresariat artistic".

Inspiraţie la lectură nocturnă



Comentarii