Treceți la conținutul principal

Cronică de concert: IRIS la 35 de ani

Motto: Muzica este cea mai puternică formă de magie

( Marlyn Manson)

____________________________________________
Magia IRIS a împlinit anul acesta 35 de ani. O formulă care a durat datorită profesionalismului fiecărui iris în parte. Muzica e artă, dar are şi părţi tehnice care ţin de muncă asiduă, de respectarea unui tandem creaţie- perseverenţă. Poţi fi creativ, dar dacă nu persişti în ceea ce faci şi nu crezi, degeaba! Cristi Minculescu, Nelu Dumitrescu, Valter Popa, Doru Borobeică şi Relu Marin au făcut un crez din ceea ce lumea numeşte naţionala de rock a României. Pe 22 iunie s-a dezlănţuit lumea IRIS în Piaţa Constituţiei, alături de peste 15.000 de frumoşi nebuni de toate vârstele.

Sărbătoare cu lansare

Sărbătoarea IRIS 35 a început în Club A din Centrul Vechi al capitalei cu lansarea albumului O lume doar a lor. Albumul conţine şapte piese noi şi şapte piese vechi reorchetrate (alese de fani pe www.trupairis.ro). Până acum l-am ascultat de vreo trei ori şi are emoţie, e construit pe o poveste actuală, dar din scene diferite. Ne regăsim cu toţii acolo, staţi liniştiţi, dar cumpăraţi-l. E doar 30 de lei.

Cu 24 de ore înainte de concert

Seara de dinaintea aniversării- toridă! Chiar şi aşa, repeiţiile trupei au început odată cu apusul. Imediat ce soarele s-a lăsat ascuns de Palatul Parlamentului, răsunau tobele lui Nelu. Au tot răsunat vreo două ore până au făcut repetiţiile împreună cu basul şi cu chitara. După 21.00 a ajuns Cristi. A trecut cu vocea la atac. Îmi şi imaginam publicul în faţa sa, iar el mulţumind aşa cum ştie el mai bine- cerului, apoi fanilor. A ajuns şi Felicia Filip. A fost pentru prima dată când am stat de vorbă cu ea. Am s-o ţin minte ca pe o adevărată doamnă, care nu-şi permite greşeli pe scenă nici dacă ar fi constrânsă de anumite împrejurări. Repetiţiile i-au făcut pe unii plimbăreţi ai Bucureştiului să se oprească şi să facă poze. Ba unii, de pe la balcoanele blocurilor din Constituţiei au scris pe Twitter că e concert Felicia Filip şi IRIS. Ei nu ştiu că sunt abia repetiţii. Se anunţa concert cu emoţii. Mi-a plăcut că mai există o parte a presei care ştie ce înseamnă să urmăreşti un subiect; au venit la şi la repetiţii, nu doar la concert.

Ziua cea mare pentru IRIS

Deja şi afişele evenimentului mi se păreau că transmit emoţii. Mai erau câteva ore. Eu mă gândeam : oare ce simt ei, fiecare artist în parte, oare ce fac, de se pregătesc cumva? Şampania şi tortul erau puse la punct. Fanii erau de-a lungul şi de-a latul bulevardului din Constituţiei. Faptul că Andrei e atât de apropiat de fiecare dintre ei, m-a făcut să îmi vină la suflet muzica lor, să mă apropii şi eu de ei. Însă mai am şi acum momente în care parcă nu-mi vine să cred. Cei zece fani câştigători de pe www.trupairis.ro au avut posibilitatea să stea cu trupa după concert şi să profite cu câte o poză sau un autograf. La ora 17.00 a fost lansat clipul piesei O lume doar a lor, pe care o cântă cu Puya şi mesajul este necesar în societatea noastră bolnavă.

Emoţia artiştilor se remarca diferit, bineînţeles. Era destul să stai deoparte şi să observi. Mai reduceau din emoţii, probabil, stând la o vorbă cu cei care veneau în backstage sau cu familiile lor. Am prins cu obiectivul feţe de fani, zâmbete de copii sau Palatul Parlamentului animat de lumini şi o mare de fani IRIS. Cred că se vede şi căldura imposibil de suportat. Eu nu pot să nu remarc şi vestimentaţia băieţilor. Fiecare avea ceva special şi unic: Cristi avea o cămaşă cu o floare de iris pe spate (sigur era handmade unic!), Valter avea un tricou cu imprimeu foarte fain, Boro a făcut furori cu pantalonii negri şi şapca cu coarne, iar Nelu avea nişte bascheţi tare frumoşi. Toate datele pentru sărbătoarea IRIS, aşadar.

Bună seara, prieteni!

Au cântat piese pe care nu le-am mai auzit de 20 de ani la concerte, spun fanii vechi. Cele şapte piese vechi reorchetrate îţi fructifică imaginaţia şi mai mult. Ce era până acum Strada ta sau Baby(...) Acum sunt îmbrăcate în sunete noi de chitara, bas, clape sau tobe. Vocal, a insistat şi Cristi pe interpretări noi. Spectacolul a fost completat de o serie de proiecţii video speciale, care prezentau o scurtă istorie IRIS 35. Felicia Filip a fost invitata serii şi a convins publicul că e sărbătoare prin De vei pleca şi Baby. Solo-ul la tobe al lui Nelu i-a ridicat pe cei mai răi dintre iubitorii de rock, pentru că la balade au mai făcut o pauză. Cel mai mult mi-a plăcut când răsuna piesa Demagogi ca un răsunet înspre Casa Parlamentului.

IRIS 35... la bis!

Bis-ul a fost absolut energizant, tocmai atunci când credeai că nu mai ai puteri să stai nici desculţ. Somn bizar, Strada ta, Floare de iris au ridicat mii de mâini la unison, făcând o imagine frumoasă cu Palatul Parlamentului în spate. Un bis care nu era programat- Queen, I want to break free, a fost cireaşa de pe tortul celor 35 de ani de rock românesc fără abateri. Păcat că nu a fost şi Puya. În ciuda comentariilor diverse, Puya îşi avea locul acolo şi face bine ce face alături de IRIS. Dar aveţi ca bonus, pe noul album, piesa cu Puya. Delectaţi-vă şi cu video.

_________________________________________________________________________________
Puteţi vedea fotografii făcute de mine şi George pe pagina oficială a trupei sau în reportajul de pe ProTV online.

Mai aveţi ce vedea şi aici: